Sprawność harcerska Astronom/Astronomka - Nowy SIM
Opis
Sprawność harcerska Astronom/Astronomka
Sprawność to zdobyta i udowodniona działaniem umiejętność, którą harcerka lub harcerz potrafi posłużyć się w razie potrzeby. Sprawność dla harcerzy ZHP do przyszycia na mundurze.
Szczegóły:
- obwódki:
- niebieska - sprawność jednogwiazdkowa
- zielona - sprawność dwugwiazdkowa
- czerwona - sprawność trzygwiazdkowa
- czarna - sprawność czterogwiazdkowa
- wysokiej jakości haft
- kontrastowe kolory nici
- średnica: 3 cm
- podkład umożliwiający naprasowanie
- haftowane w naszej składnicy.
Jak nosić?
Na prawym rękawie koszuli mundurowej.
Wymagania i zadania:
* Spogląda w górę i widzi gwieździste niebo nad głową, które go zachwyca i zaciekawia.
- Odwiedziłem/am planetarium, wziąłem/wzięłam udział w pokazie tematycznym.
- Wskazałem/am na nocnym niebie gwiazdozbiór Wielkiej i Małej Niedźwiedzicy wraz z Gwiazdą Polarną. Nauczyłem członków mojego zastępu znajdować ją.
- Zaobserwowałem/am na niebie przynajmniej jedną planetę Układu Słonecznego.
** Zdobywa podstawową wiedzę z zakresu astronomii, uczy się obserwacji nieba i zjawisk astronomicznych.
- Korzystałem/am z mapy nieba, aby zidentyfikować gwiazdozbiory i najjaśniejsze gwiazdy. Za jej pomocą wyznaczyłem/am również układ gwiazd o różnych porach roku i nocy.
- Wskazałem/am na niebie minimum 8 podstawowych gwiazdozbiorów, w tym jeden charakterystyczny dla nieba letniego i jeden dla nieba zimowego.
- Pogłębiłem/am swoją wiedzę z zakresu astronomii, np.: wiem, jakie planety tworzą układ słoneczny, co oznaczają pojęcia: galaktyka, droga mleczna, mgławica, kometa, meteor, rok świetlny, satelita, zaćmienie słońca i księżyca itp. Dla zastępu przeprowadziłem/am zbiórkę (lub blok zajęć na biwaku/obozie) z astronomii, podczas której zapoznałem/am innych z podstawowymi zjawiskami astronomicznymi i zasadami obserwacji nieba.
*** Astronomia go wabi i nurtuje. Stawia nowe pytania i szuka odpowiedzi na nie. Poszukuje i obserwuje.
- Skorzystałem/am z programów komputerowych do nauki astronomii i obserwacji nieba (np. Stellarium, Stark Walk 2, Sky Safari czy NASA itp.), by na bieżąco śledzić zjawiska astronomiczne.
- Zorganizowałem/am dla harcerzy „noc pod gwiazdami”, podczas której zapoznałem/am ich z podstawowymi konstelacjami nieba i ciałami niebieskimi.
- Zgromadziłem/am biblioteczkę popularnonaukową. Na bieżąco śledziłem/am portale astronomiczne. Podczas realizacji sprawności śledziłem/am wydarzenia/zjawiska astronomiczne: np. zaćmienie księżyca, przelot stacji kosmicznej, przelot komety, fazy księżyca.
- Wykonałem/am co najmniej jedno z poniższych zadań:
– Zorganizowałem/am dla drużyny przegląd kina „kosmicznego”: np. Apollo 13, Grawitacja, Interstaller, Marsjanin.
– Zorganizowałem/am wyjazd zastępu lub drużyny do planetarium lub obserwatorium astronomicznego.
**** Astronomia jest jego pasją, a niebo ma przed nim coraz mniej tajemnic.
- Dowiedziałem/am się, jak są zbudowane teleskop oraz radioteleskopy. Posługiwałem/am się teleskopem do obserwacji nieba (wiem do czego służą jego poszczególne części, jak przygotować go do obserwacji i przechowywać). Obserwowałem przez teleskop ciała niebieskie (np. bliskie galaktyki, powierzchnię Księżyca, księżyce Jowisza) i zjawiska astronomiczne (np. fazy Wenus).
- Systematycznie obserwowałem/am niebo przez jeden kwartał. Regularnie prowadziłem/am dziennik obserwacji nieba.
- Przeprowadziłem/am zbiórkę, na której przy pomocy teleskopu obserwowaliśmy różne obiekty kosmiczne i ciała niebieskie.
- Nawiązałem/am kontakt z placówkami naukowymi zajmującymi się badaniem kosmosu. Wziąłem/wzięłam udział w programie obserwacji lub wykrywania obiektów astronomicznych.
Zaloguj się i dodaj opinię