Sprawność harcerska Szyper - Nowy SIM
Cena regularna:
towar niedostępny

Opis
Sprawność harcerska Szyper
Sprawność to zdobyta i udowodniona działaniem umiejętność, którą harcerka lub harcerz potrafi posłużyć się w razie potrzeby. Sprawność dla harcerzy ZHP do przyszycia na mundurze.
Szczegóły:
- obwódki:
- niebieska - sprawność jednogwiazdkowa
- zielona - sprawność dwugwiazdkowa
- czerwona - sprawność trzygwiazdkowa
- czarna - sprawność czterogwiazdkowa
- wysokiej jakości haft
- kontrastowe kolory nici
- średnica: 3 cm
- podkład umożliwiający naprasowanie
- haftowane w naszej składnicy.
Jak nosić?
Na prawym rękawie koszuli mundurowej.
Wymagania i zadania:
* Aktywnie uczestniczy w żeglowaniu jachtem.
- Podczas żeglugi obsługiwałem/am szoty foka, balastowałem/am oraz odpowiadałem/am na komendy żeglarskie.
- Podczas żeglugi wyczuwałem/am wiatr, pokazywałem/am, skąd wieje, rozróżniałem/am halsy oraz bajdewind, półwiatr, baksztag i fordewind.
- Sterowałem/am na punkt oraz ostrzyłem/am i odpadałem/am na żaglach i w przód oraz wstecz na silniku, a następnie na podstawie obserwacji wyjaśniłem/am zasadę działania steru.
- Obsługiwałem/am cumę dziobową i rufową oraz odbijacze podczas manewrów portowych.
- Pagajowałem/am lub wiosłowałem/am na komendę w przód, wstecz i hamowałem/am pagajami lub wiosłami.
- Sterując awaryjnie, zatrzymałem/am jacht w linii wiatru.
** Sprawnie i świadomie obsługuje stanowiska manewrowe podczas żeglowania jachtem.
- Podczas żeglugi obsługiwałem/am jednocześnie ster i szot grota oraz obsługiwałem/am szoty foka aktywnie, wybierając i luzując żagiel do granicy łopotu.
- Wyjaśniłem/am konieczność halsowania pod wiatr i określenia kąt martwy oraz zaobserwowałem/am zależność pomiędzy kursem względem wiatru, przechyłem jachtu a pozorną prędkością wiatru.
- Jachtem typu ket lub slup o długości kadłuba poniżej 6 metrów wykonałem/am skuteczne i bezpieczne zwroty na wiatr i z wiatrem.
- Jachtem o długości kadłuba poniżej 6 metrów sterowałem/am przy podejściu do kei.
- Jednocześnie sterując i obsługując silnik, wykonałem/am cyrkulację i porównałem/am promienie skrętu w lewo i w prawo z silnikiem ustawionym na wprost oraz ze skrętem silnika podążającym za sterem.
- Awaryjnie stanąłem/stanęłam jachtem w dryf oraz pełniłem/am funkcję obserwatora w czasie ćwiczenia alarmu „człowiek za burtą”.
*** Kieruje jachtem podczas manewrów pod żaglami i na silniku.
- Podczas żeglugi kierowałem/am pracą załogi poprzez zapowiedź manewru, przydzielanie stanowisk i zadań oraz wydawanie i egzekwowanie komend we właściwym momencie.
- Porównałem/am przechył, prędkość i opór na sterze przed i po zarefowaniu żagli oraz wyjaśniłem/am innym siły działające na żagle, miecz i ster jachtu.
- Jachtem o długości kadłuba powyżej 5 metrów wykonałem/am skuteczne i bezpieczne manewry na żaglach: zwroty przez sztag i rufę, dojście i odejście od boi, żegluga na biegu wstecznym.
- Jachtem o długości kadłuba powyżej 5 metrów wykonałem/am skuteczne i bezpieczne manewry portowe: zatrzymania i dryfowania w basenie portowym (lub ograniczonym akwenie), podejścia rufą pod wiatr równolegle i prostopadle do kei.
- Jachtem o długości kadłuba powyżej 5 metrów wykonałem/am skuteczne i bezpieczne manewry na silniku: kotwiczenia i podejścia do boi w różnych warunkach.
- Jachtem o długości kadłuba powyżej 5 metrów wykonałem/am próbne manewry awaryjne: stanięcie w dryf oraz podejście do człowieka za burtą.
**** Kieruje jachtem podczas szkolenia i żeglugi swobodnej.
- Podczas żeglugi kierowałem/am pracą załogi poprzez omówienie manewru planowego, zapasowego i awaryjnego, przydzielanie stanowisk i zadań oraz ustalenie zasad komunikacji w trakcie.
- Wyjaśniłem/am zasady optymalnego ustawienie żagli do panujących warunków oraz zademonstrowałem/am prawidłowy trym w różnych kursach względem wiatru, wskazując wiatr rzeczywisty i pozorny.
- Jachtem kabinowym o długości kadłuba powyżej 7,5 metrów wykonałem/am skuteczne i bezpieczne manewry na żaglach: zwroty przez sztag i rufę, dojście i odejście od boi, żegluga na biegu wstecznym.
- Jachtem kabinowym o długości kadłuba powyżej 7,5 metrów wykonałem/am skuteczne i bezpieczne manewry portowe: wejście między Y bomy rufą i dziobem do kei, cumowanie rufą do kei z użyciem mooringu lub boi.
- Jachtem mieczowym wykonałem/am skuteczny i bezpieczny manewr sztrandowania w celu postoju przy dzikim brzegu.
- Jachtem o długości kadłuba powyżej 7,5 metrów wykonałem/am próbne manewry awaryjne: stanięcie w dryf oraz podejście do człowieka za burtą na żaglach i na silniku.
Zaloguj się i dodaj opinię