Sprawność harcerska Bezpieczny/Bezpieczna - Nowy SIM
Opis
Sprawność harcerska Bezpieczny/Bezpieczna
Sprawność to zdobyta i udowodniona działaniem umiejętność, którą harcerka lub harcerz potrafi posłużyć się w razie potrzeby. Sprawność dla harcerzy ZHP do przyszycia na mundurze.
Szczegóły:
- obwódki:
- niebieska – sprawność jednogwiazdkowa
- zielona – sprawność dwugwiazdkowa
- czerwona – sprawność trzygwiazdkowa
- czarna - sprawność czterogwiazdkowa
- wysokiej jakości haft
- kontrastowe kolory nici
- średnica: 3 cm
- podkład umożliwiający naprasowanie
- haftowane w naszej składnicy.
Jak nosić?
Na prawym rękawie koszuli mundurowej.
Wymagania i zadania:
* Dba o swoje bezpieczeństwo w domu, w szkole, na drodze, w lesie i w podróży.
- Wiem, jak niebezpieczne w domu jest wspinanie się na meble, parapety itp. Aby sięgnąć po coś z góry lub umyć okna ,używałem/am wyłącznie stabilnych taboretów lub domowych drabinek.
- Dowiedziałem/am się, na czym polega zasada ograniczonego zaufania na drodze. Mimo posiadania pierwszeństwa na pasach zawsze sprawdzałem/am przed wejściem na nie, czy nie nadjeżdża rozpędzony samochód/rower.
- Wykonałem/am co najmniej jedno zadanie:
- dowiedziałem/am się, jak należy zachowywać się w obecności nieznanego psa, jakie zachowania mogą sprowokować jego agresję. Zachowuję bezpieczny dystans wobec obcych zwierząt,
- wziąłem/wzięłam udział w zajęciach lub porozmawiałem/am z rodzicami o tym, jak należy reagować na zaczepki obcych ludzi, ich propozycje i żądania. Ustaliłem/am z rodzicami schemat działań w sytuacji zagrożenia i go stosuję. - Dowiedziałem się, na czym polega zagrożenie bąblowicą. W czasie próby myłem/am wszystkie owoce zebrane w lesie.
- W czasie wycieczki starałem/am się nie oddalać od grupy. Zawsze w czasie wyjazdu grupowego posiadałem/am numer telefonu do zastępowego/drużynowego/kierownika grupy.
** Dba o swoje bezpieczeństwo w domu, w szkole, na drodze, w lesie i w podróży.
- Nauczyłem/am się zabezpieczać dom przed złodziejami i zdarzeniami losowymi. Sporządziłem/am listę kontrolną czynności, które należy wykonać przed wyjściem z domu/mieszkania (zamknięcie okien i balkonu, wyłączenie kuchenki gazowej, wyłączenie urządzeń elektrycznych, sprawdzenie kranów z wodą itp.). Regularnie ją stosowałem/am przed każdym wyjściem z domu.
- Wykonałem co najmniej jedno z poniższych zadań:
- poruszając się po drodze poza miastem, zastosowałem/am komplet odblasków zapewniający widoczność mojej sylwetki ze wszystkich stron;
- poruszając się rowerem po drodze, zastosowałem/am kamizelkę odblaskową i kask rowerowy. - Poznałem zasady bezpieczeństwa na obozie. Wziąłem udział w rożnego rodzaju alarmach (np. przeciwpożarowym, ewakuacyjnym), sprawnie wykonując polecenia opiekunów.
- Opracowałem/am trasę dotarcia do wyznaczonego punktu, wykorzystując m.in. komunikację publiczną (np. miejską). Sprawdziłem rozkład jazdy, wybrałem odpowiednie połączenie i zakupiłem bilet MPK/PKS/PKP. Zapoznałem/am się z podstawowymi zasadami korzystania z komunikacji publicznej (np. kiedy i jak odbijamy bilety, które miejsca w autobusach i tramwajach są przeznaczone dla mnie, dla starszych i chorych, jak używamy rączek i uchwytów podczas podróży na stojąco, do czego służą dzwonki alarmowe i gdzie się znajdują).
*** Dba o swoje bezpieczeństwo w domu, w szkole, na drodze, w lesie i w podróży.
- Sprawdziłem/am w mieszkaniu/domu, gdzie znajdują się zawory: gazu, wody i wyłącznik prądu. Nauczyłem/am się je obsługiwać. Dowiedziałem/am się, kiedy i w jakich okolicznościach należy je zamknąć.
- Poznałem/am zasady bezpiecznego poruszania się w miejscach publicznych pieszo, na rowerze, rolkach, hulajnodze itp. (zgodnie z tym, z czego korzystam). Zastosowałem/am się do tych zasad w czasie mojego codziennego korzystania z chodnika, jezdni, ścieżki rowerowej.
- Na obozie pomagałem/am w przeprowadzeniu dla młodszych instruktażu dotyczącego bezpieczeństwa (np. zapoznając z zasadami posługiwania się ogniem, wartowania, ewakuowania się z obozu). Pomagałem/am w przeprowadzeniu alarmów np. przeciwpożarowego, ewakuacyjnego.
- Dowiedziałem/am się, jak rozpoznać kleszcza. Zapoznałem/am się z poprawnymi technikami wyciągania kleszczy i prawidłowo usuwałem/am te pasożyty. Zaopatrzyłem/am się w narzędzia umożliwiające usuwanie kleszczy: pęseta, pętla, kleszczołapki itp.
- Wybrałem/am się na samodzielną wycieczkę do innego miasta/innej części regionu mojego zamieszkania. Przed wyjazdem skompletowałem/am i zabezpieczyłem/am przed zgubieniem i kradzieżą dokumenty oraz pieniądze. Sprawdziłem/am prognozy pogody i przygotowałem/am odpowiedni ubiór na wyjazd. Skorzystałem/am z komunikacji publicznej, zakupiłem/am odpowiedni bilet (zniżka) na przejazd pociągiem lub autobusem. Podczas przejazdu dostosowałem/am się do zasad bezpieczeństwa obowiązujących wszystkich podróżnych.
**** Dba o swoje bezpieczeństwo w domu, w szkole, na drodze, w lesie i w podróży. Doświadczeniami dzieli się z młodszymi.
- Dowiedziałem się, na czym polega w domu zagrożenie tlenkiem węgla i pożarem. Wykonałem/am co najmniej jedno zadanie:
- zainstalowałem/am w domu czujnik CO,
- zaopatrzyłem/am dom w podręczną gaśnicę dostosowaną do gaszenia drobnych pożarów, które najczęściej występują w mieszkaniach, a których nie należy gasić wodą. - Zapoznałem/am młodszych z regulaminem/zasadami poruszania się po drogach. Uwzględniłem/am przy tym zagrożenia wynikające z analizy potencjalnych niebezpieczeństw w mojej okolicy jak np. niebezpieczne przejścia przez jezdnię, ulice bez chodników, miejsca na drogach ze słabą widocznością dla kierowcy (zakręty, wzniesienia). Przeprowadziłem/am bezpiecznie grupę (np. zastęp, drużynę) po różnych rodzajach dróg/ulic na dystansie kilku kilometrów.
- Uczestniczyłem/am w działaniach profilaktyczno-edukacyjnych dotyczących bezpieczeństwa (np. handlu ludźmi, przemocy w szkole itp.). Przeprowadziłem/am dla swojej drużyny/klasy warsztaty dotyczące bezpieczeństwa.
- Dowiedziałem/am się, jakie niebezpieczeństwa grożą osobom poruszającym się po lesie - szczególnie jednoosobowo. Na obozie przeprowadziłem/am instruktaż, a następnie nadzorowałem/am wyjścia do lasu (np. na sprawność Leśnego człowieka) mniej doświadczonych harcerzy.
- Dowiedziałem/am się, jakie niebezpieczeństwa mogą na mnie czekać w czasie podróży zagranicznej lub podróży po Polsce w odległe miejsce. Wykonałem/am następujące zadania:
- ustaliłem/am i pozostawiłem/am domownikom informacje o tym, dokąd jadę i pod jakim adresem/adresami będę przebywał/a,
- ustaliłem/am sposób i częstotliwość kontaktowania się z osobami, które zostały w domu (wszelkie zakłócenia mogą stanowić sygnał alarmowy),
- nie rozstawałem/am się ze swoimi dokumentami. Pamiętałem/am, że mam OBOWIĄZEK mieć je przy sobie i nikt poza mną nie ma prawa ich przetrzymywać.
Zaloguj się i dodaj opinię