Sprawność harcerska Etnograf/Etnografka - Nowy SIM
Opis
Sprawność harcerska Etnograf/Etnografka
Sprawność to zdobyta i udowodniona działaniem umiejętność, którą harcerka lub harcerz potrafi posłużyć się w razie potrzeby. Sprawność dla harcerzy ZHP do przyszycia na mundurze.
Szczegóły:
- obwódki:
- zielona - sprawność dwugwiazdkowa
- czerwona - sprawność trzygwiazdkowa
- czarna - sprawność czterogwiazdkowa
- wysokiej jakości haft
- kontrastowe kolory nici
- średnica: 3 cm
- podkład umożliwiający naprasowanie
- haftowane w naszej składnicy.
Jak nosić?
Na prawym rękawie koszuli mundurowej.
Wymagania i zadania:
** Wie, czym jest etnografia. Zna główne grupy etnograficzne w Polsce.
- Dowiedziałem/am się, czym jest etnografia. Uzasadniłem/am, czemu badanie i zachowywanie kultury jest ważne.
- Poznałem/am kilka grup etnograficznych np. Kaszubów, Łemków, Ślązaków. Dowiedziałem/am się, czym się wyróżniają i gdzie mieszkają.
- Byłem/am w skansenie lub muzeum etnograficznym. Porównałem/am wiedzę tam zdobytą z wcześniej poznaną grupą etnograficzną. Opowiedziałem/am o swoich wrażeniach zastępowi.
*** Wie, czym jest kulturowe dziedzictwo materialne i niematerialne. Poznaje różnorodność kultury w Polsce.
- Odszukałem/am elementy różnorodnego dziedzictwa kulturowego (np. język, architektura, organizacje społeczne, sztuka, elementy stroju) w Polsce z kręgu co najmniej czterech kultur, np. żydowskiej, niemieckiej, czeskiej, ukraińskiej, litewskiej.
- Odwiedziłem/am przynajmniej jedno miejsce/wydarzenie związane z kulturą ludową (np. skansen, muzeum, wydarzenie związane z doroczną obrzędowością), dowiadując się czegoś o sposobie życia i zwyczajach ludzi. Wyniki zaprezentowałem/am na zbiórce.
- Wykonałem/am określoną czynność metodą tradycyjną, np. haft, wyplecenie koszyka, wyrób masła.
- Rozmawiałem/am z etnologiem/antropologiem kultury na temat różnorodności kulturowej Polski i jej poznawania.
**** Poszerza wiedzę etnograficzną na podstawie rozmów i literatury. Propaguje pozyskaną wiedzę.
- Przeprowadziłem/am zwiad etnograficzny, odwiedzając wybraną społeczność i dowiadując się o jej sposobie życia.
- Poznałem/am gwarę/dialekt wybranego regionu lub język mniejszości zamieszkującej na tym terenie na podstawowym poziomie - porozumiewałem/am się w niej/nim.
- Dowiedziałem/am się, czym jest kultura i jakie są jej przejawy w sferze materialnej (np. strój, zdobnictwo) i symbolicznej (np. język, gesty, zwyczaje).
- Przeprowadziłem/am zajęcia dla wędrowników na temat kultury, jej poznawania i rozumienia.
Zaloguj się i dodaj opinię