Sprawność harcerska Historyk/Historyczka - Nowy SIM
Opis
Sprawność harcerska Historyk/Historyczka
Sprawność to zdobyta i udowodniona działaniem umiejętność, którą harcerka lub harcerz potrafi posłużyć się w razie potrzeby. Sprawność dla harcerzy ZHP do przyszycia na mundurze.
Szczegóły:
- obwódki:
- zielona - sprawność dwugwiazdkowa
- czerwona - sprawność trzygwiazdkowa
- czarna - sprawność czterogwiazdkowa
- wysokiej jakości haft
- kontrastowe kolory nici
- średnica: 3 cm
- podkład umożliwiający naprasowanie
- haftowane w naszej składnicy.
Jak nosić?
Na prawym rękawie koszuli mundurowej.
Wymagania i zadania:
** Interesuje się tym, co było kiedyś.
- Odwiedziłem/am w mojej miejscowości lub podczas wyjazdu dwa muzea poświęcone dawnym czasom. Opowiedziałem/am o jednej z obejrzanych wystaw.
- Na podstawie różnych (minimum dwóch) dostępnych źródeł (pamiętniki, dokumenty, encyklopedia, przekaz ustny, itd.) sporządziłem/am notatkę o patronie drużyny/szkoły/ulicy. Wykorzystałem/am ją na zbiórce lub w szkole.
- Stworzyłem/am plansze historyczne ukazujące epoki historyczne lub okresy z historii harcerstwa (wraz z ich ramami czasowymi i charakterystycznymi elementami). Udostępniłem/am je w szkole/harcówce/Internecie lub ozdobiłem/am swój pokój.
- Przeczytałem/am beletrystyczną historyczną książkę dla dzieci (np. z serii: „Kroniki Archeo”, „Wojna oczami dzieci”, „Pan Samochodzik”, „Polscy superbohaterowie”, „Strażnicy historii”, „Zdarzyło się w Polsce”), najciekawszymi fragmentami podzieliłem/am się z zastępem.
*** Poznaje historię swojego państwa. Korzysta ze źródeł historycznych (materialnych i niematerialnych).
- Wykonałem/am jedno z zadań:
– Stworzyłem/am albumy starych fotografii mojej miejscowości lub okolicy i porównałem/am je z aktualnymi fotografiami na zasadzie „wczoraj i dziś”, dopisałem/am do nich merytoryczne komentarze/opisy. Zaprezentowałem/am je zainteresowanym osobom.
– Obejrzałem/am film, w którym wskazałem/am niehistoryczne elementy na podstawie przeczytanej literatury. Przedstawiłem/am swoje obserwacje na forum drużyny. - Przeczytałem/am minimum dwie książki historyczne (naukowe lub popularnonaukowe). Zachęciłem/am innych do zapoznania się z nimi lub napisałem recenzję i udostępniłem/am ją w mediach społecznościowych.
- Wykonałem/am jedno z zadań:
– Zrekonstruowałem/am urządzenie/przedmiot/element stroju z dawnych czasów. Wykorzystałem/am go do przygotowania rekonstrukcji/gry/zbiórki.
– Wykonałem/am grę planszową lub karcianą na temat interesujących mnie wydarzeń historycznych. Przeprowadziłem/am ją w drużynie lub klasie. - Odwiedziłem/am minimum cztery instytucje, w których poszerzyłem/am swoją wiedzę historyczną (np. muzeum, archiwum, biblioteka, zamek). Najciekawsze informacje przedstawiłem/am zastępowi/drużynie w atrakcyjny sposób, osadzając je w odpowiedniej epoce historycznej.
**** Bierze udział w wydarzeniach upamiętniających historię. Poznaje literaturą historyczną. Propaguje historię w swoim środowisku rówieśniczym, lokalnym. Współpracuje z instytucjami krzewiącymi historię. Ma pierwsze osiągnięcia naukowe.
- Wykonałem/am jedno z zadań: – Nawiązałem/am współpracę z grupą rekonstrukcyjną odtwarzającą interesujący mnie okres historyczny. – Nawiązałem/am współpracę z instytucją krzewiącą historię.
- Wykonałem/am jedno z zadań:
– Zorganizowałem/am rajd/wycieczkę/wyjście do muzeum lub spacer historyczny, podczas którego pełniłem/am funkcję przewodnika.
– Zorganizowałem grę lub rajd historyczny dla patroli harcerskich (zastępów/drużyn). - Wykonałem/am jedno z zadań:
– Wraz z zespołem przygotowałem/am wystawę historyczną (np. na temat historii mojej miejscowości lub wybranego jej epizodu, historii mojego środowiska harcerskiego).
– Zainicjowałem/am i przeprowadziłem/am inscenizację wybranego wydarzenia historycznego. - Wykonałem/am jedno z zadań:
– Odkryłem/am i poznałem/am zapomniane/mało znane miejsca historyczne (np. z działań wojennych z 1939-1945, wojny polsko-bolszewickiej, czasów zaborów i powstań, z historii harcerstwa), z pomocą wszystkich dostępnych źródeł historycznych opisałem/am miejsce, zaopiekowałem/am się nim. Swoje osiągnięcia i wnioski upubliczniłem/am dla większej społeczności (np. na portalu Otwarte Zabytki, Harcerska mapa Niepodległej itp.).
– Napisałem/am artykuł dotyczący interesującego mnie wydarzenia historycznego, korzystając z wybranej nauki pomocniczej historii (np. paleografia, numizmatyka, archiwistyka, heraldyka) oraz minimum czterech różnych źródeł. Opublikowałem/am artykuł w wybrany sposób.
Zaloguj się i dodaj opinię