Sprawność harcerska Jurysta morski/Jurystka morska - Nowy SIM
Cena regularna:
towar niedostępny

Opis
Sprawność harcerska Jurysta morski/Jurystka morska
Sprawność to zdobyta i udowodniona działaniem umiejętność, którą harcerka lub harcerz potrafi posłużyć się w razie potrzeby. Sprawność dla harcerzy ZHP do przyszycia na mundurze.
Szczegóły:
- obwódki:
- niebieska - sprawność jednogwiazdkowa
- zielona - sprawność dwugwiazdkowa
- czerwona - sprawność trzygwiazdkowa
- czarna - sprawność czterogwiazdkowa
- wysokiej jakości haft
- kontrastowe kolory nici
- średnica: 3 cm
- podkład umożliwiający naprasowanie
- haftowane w naszej składnicy.
Jak nosić?
Na prawym rękawie koszuli mundurowej.
Wymagania i zadania:
* Stosuje podstawowe przepisy prawa drogi i ochrony środowiska.
- Rozróżniałem/am napędy mijanych jednostek na wodzie i stosowałem/am prawo drogi: (1) żagle (2) wiosła (3) silnik.
- Dowiedziałem/am się, jak mijają się dwie łodzie wiosłowe płynące z przeciwka, aby uniknąć zderzenia (lewymi burtami).
- Rozpoznałem/am na wodzie „duże” statki, który mają prawo drogi przed jednostkami rekreacyjnymi.
- Zwracałem/am uwagę na mijane znaki na drodze wodnej i dowiedziałem/am się, co one oznaczają.
- Śmieci powstające na jachcie podczas żeglugi zabrałem/am do odpowiedniego śmietnika na lądzie.
** Stosuje typowe przepisy prawa drogi i ochrony środowiska.
- Zastosowałem/am na wodzie zasadę „wyprzedany ma prawo drogi przed wyprzedającym”.
- Ustaliłem/am hals mijanych jachtów na żaglach. Zastosowałem/am odpowiednio zasadę „prawy hals przed lewym halsem”.
- W trakcie żeglugi regularnie zaglądałem/am pod żagiel, aby sprawdzić, czy po zawietrznej znajduje się jacht, któremu należy ustąpić drogi.
- Płynąc na silniku, przy spotkaniu z motorówką, zastosowałem/am zasadę „prawej strony” do ustalenia prawa drogi.
- Opowiedziałem/am, jakie są prawne ograniczenia prowadzenia jachtów żaglowych i motorowych po wodach śródlądowych bez patentu.
- Wyjaśniłem/am negatywny wpływ odpadków spożywczych (biodegradowalnych) oraz innych śmieci na środowisko wodne.
*** Stosuje przepisy prawa drogi i zasady ochrony środowiska na wodach śródlądowych.
- Prowadziłem/am jacht pod żaglami przy spotkaniu z innym jachtem oraz przy wyprzedzaniu.
- Prowadziłem/am jacht żaglowy na silniku przy spotkaniu z innym jachtem oraz przy wyprzedzaniu.
- Wyjaśniłem/am znaczenie czerwonego, zielonego lub białego światła poruszającego się nocą po wodzie.
- Rozpoznałem/am typ oraz znaczenie wskazanych znaków żeglugowych.
- Dowiedziałem/am się, jakie uprawnienia na wodach śródlądowych posiadają posiadacze patentów żeglarskich.
- Zdałem/am śmieci z jachtu na ląd oraz zabezpieczyłem/am używane i zużyte płyny (paliwo, oleje, rozpuszczalniki, farby itp.) przed przedostaniem się do wody.
**** Stosuje przepisy prawa drogi i zasady ochrony środowiska na wodach morskich. Zna oznaczenie szlaku żeglownego, rozpoznaje statki po oznakowaniu dziennym i nocnym.
- Podczas żeglugi oceniłem/am ryzyko zderzenia na podstawie obserwacji namiaru burtowego oraz podjąłem/podjęłam działanie zgodne z prawidłami MPZZM (colreg).
- Podczas żeglugi prowadzałem/am obserwację m.in. znaków i sieci, innych jednostek, śmieci w wodzie, głębokości oraz nasłuch radiowy.
- Wyjaśniłem/am, jak rozpoznać statek: (1) nieodpowiadający za swoje ruchy, (2) wyprzedzany, (3) o ograniczonej zdolności manewrowej, (4) ograniczony swoim zanurzeniem, (5) zajęty połowem, (6) żaglowy i o napędzie mechanicznym w dzień i w nocy.
- Wyjaśniłem/am różnice pomiędzy oznaczeniem kierunku oznakowania szlaku żeglownego na wodach śródlądowych i morskich.
- Dowiedziałem/am się, jakie uprawnienia na wodach morskich posiadają posiadacze patentów żeglarskich.
- Przed żeglowaniem wyjaśniłem/am oraz podczas rejsu nadzorowałem/am przestrzegania zasad ochrony środowiska przez załogę.
Zaloguj się i dodaj opinię