Sprawność harcerska Opiekun/Opiekunka koni - Nowy SIM
Opis
Sprawność harcerska Opiekun/Opiekunka koni
Sprawność to zdobyta i udowodniona działaniem umiejętność, którą harcerka lub harcerz potrafi posłużyć się w razie potrzeby. Sprawność dla harcerzy ZHP do przyszycia na mundurze.
Szczegóły:
- obwódki:
- niebieska - sprawność jednogwiazdkowa
- zielona - sprawność dwugwiazdkowa
- czerwona - sprawność trzygwiazdkowa
- wysokiej jakości haft
- kontrastowe kolory nici
- średnica: 3 cm
- podkład umożliwiający naprasowanie
- haftowane w naszej składnicy.
Jak nosić?
Na prawym rękawie koszuli mundurowej.
Wymagania i zadania:
* Wymienia oraz stosuje się do podstawowych zasad pracy w stajni. Rozróżnia stanowisko i boks, a także podstawowe pasze objętościowe i treściwe. Prawidłowo przygotowuje i podaje pasze dla koni.
- Poznałem/am podstawowe zasady bezpieczeństwa pracy przy koniach. Stosowałem/am je w praktyce, a także w dowolnej formie przedstawiłem/am je swojemu zastępowi.
- Rozróżniłem/am stanowisko i boks, omówiłem/am ich wady i zalety, prawidłowo je pościeliłem/am.
- Dowiedziałem/am się, czym odżywia się koń. Wymieniłem/am podstawowe pasze objętościowe i treściwe. W obecności osoby odpowiedzialnej przygotowałem/am i zadałem/am paszę koniom w stajni.
- Prawidłowo złapałem/am konia, prowadziłem/am go, wprowadzałem/am i wyprowadzałem/am z boksu.
** Rozróżnia rośliny jadalne i trujące dla koni. Dba o bezpieczeństwo konia i siebie. Prawidłowo odczytuje mowę koni, chętnie przekazuje wiedzę na ten temat innym. Prawidłowo przygotowuje pastwisko do wypasu. Zakłada na konia podstawowy sprzęt stajenny.
- Rozpoznałem/am na pastwisku, czy wszystkie rośliny są jadalne dla koni, wymieniłem/am 5 roślin trujących. Sprawdziłem/am, czy siano i pasza treściwa są zdatne do zjedzenia dla konia (np. brak pleśni).
- Brałem/am udział w przygotowaniu pastwiska do wypasu: sprzątałem/am odchody po koniach, sprawdzałem/am, czy ogrodzenie jest całe, przygotowałem/am wraz z opiekunem miejsca poboru siana przez zwierzęta, sprawdziłem/am stan poideł, czyszcząc je.
- Prawidłowo założyłem/am derkę i owijki/ochraniacze stajenne. Rozróżniłem/am rodzaje derek i ochraniaczy, nauczyłem/am się, kiedy stosować każdy z rodzajów.
- Prawidłowo odczytałem/am mowę ciała konia (ogólny wygląd, ustawienie zadu, głowa, mowa nóg, mowa ogona). Na podstawie odczytanych sygnałów konia bezpiecznie podszedłem/podeszłam do konia. Sygnały mowy końskiej wskazałem/am zastępowi.
*** Prawidłowo kieruje zespołem podczas prac stajennych. Przekazuje wiedzę na temat dobrostanu koni oraz ich prawidłowego utrzymania.
- Kierowałem/am pracą wachty stajennej na obozie lub w klubie.
- Przedstawiłem/am zastępowi/drużynie 5 zasad dobrostanu zwierząt, w swojej pracy z końmi zastosowałem/am te zasady w praktyce.
- Opisałem/am poprawne warunki utrzymania koni w stajni, posiłkując się najnowszym rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie minimalnych warunków utrzymywania zwierząt gospodarskich.
- Przygotowałem/am dyskusję dla zastępu/drużyny o rodzajach systemu utrzymania koni, przedstawiłem/am zalety i wady każdego systemu.