Sprawność harcerska Przyrodnik/Przyrodniczka - Nowy SIM
Cena regularna:
towar niedostępny
dodaj do przechowalniOpis
Sprawność harcerska Przyrodnik/Przyrodniczka
Sprawność to zdobyta i udowodniona działaniem umiejętność, którą harcerka lub harcerz potrafi posłużyć się w razie potrzeby. Sprawność dla harcerzy ZHP do przyszycia na mundurze.
Szczegóły:
- obwódki:
- niebieska - sprawność jednogwiazdkowa
- zielona – sprawność dwugwiazdkowa
- czerwona – sprawność trzygwiazdkowa
- czarna - sprawność czterogwiazdkowa
- wysokiej jakości haft
- kontrastowe kolory nici
- średnica: 3 cm
- podkład umożliwiający naprasowanie
- haftowane w naszej składnicy.
Jak nosić?
Na prawym rękawie koszuli mundurowej.
Wymagania i zadania:
* Rozpoznaje najpopularniejsze rośliny i zwierzęta leśne. Opiekuje się roślinami domowymi.
- Rozpoznałem/am podstawowe jadalne rośliny leśne (np. borówka, poziomka, malina, jeżyna, orzechy laskowe).
- Rozpoznałem/am zwierzęta dziko żyjące w Polsce: sarny, jelenie, dziki, łosie, żubry, bobry, wilki. Co najmniej dwa z nich widziałem na własne oczy.
- Podczas spaceru po lesie lub innym terenie zielonym rozpoznałem/am po sylwetkach, korze i liściach 8 rodzajów drzew (np. dąb, brzozę, klon, leszczynę, wierzbę, topolę, lipę, sosnę, świerk, jodłę, modrzew).
- Przez przynajmniej 2 miesiące hodowałem/am własną roślinę, obserwując jej wzrost.
** Rozpoznaje rośliny, zwierzęta i grzyby leśne. Obserwuje dziką przyrodę w sposób bezpieczny dla siebie i natury. Hoduje rośliny domowe.
- Rozpoznałem/am przynajmniej 5 roślin i grzybów niebezpiecznych lub trujących (np. konwalia majowa, barszcz sosnowskiego, wawrzynek wilczełyko, pokrzyk, wilcza jagoda, trzmielina). Opowiedziałem/am innym jak postępować i pomóc komuś w przypadku spożycia/kontaktu z nimi.
- Rozpoznałem/am żmiję, odróżniając ją od innych polskich węży oraz jaszczurek beznogich (padalców).
- Wykonałem/am jedno z poniższych zadań:
– Przesadziłem/am 5 roślin doniczkowych.
– Wyhodowałem/am roślinę z nasiona.
– Założyłem/am ogród dla owadów zapylających.
– Zasadziłem/am 5 drzew. - Zbudowałem/am oraz zainstalowałem/am bezpieczną oraz odpowiednich wymiarów budkę lęgową lub karmnik, lub poidełko dla ptaków bądź innych zwierząt lub hotel dla owadów.
*** Rozpoznaje rośliny i zwierzęta występujące w jego/jej regionie. Organizuje wycieczki przyrodnicze w sposób bezpieczny dla uczestników i natury.
- Rozpoznałem/am i opowiedziałem innym osobom o życiu co najmniej 10 występujących w moim otoczeniu roślin i zwierząt:
– przynajmniej 2 gatunki drzew lub krzewów,
– przynajmniej 1 ptaka, 1 płaza, 1 owada, 1 pajęczaka, 1 skorupiaka i 1 mięczaka. - Spędziłem/am dzień na łonie natury, dokonując obserwacji przyrodniczych samodzielnie (ewentualnie pod opieką osoby dorosłej) i dokumentując ten fakt w dowolnej formie. Swoimi wrażeniami podzieliłem/am się z resztą zastępu.
- Wyjaśniłem/am harcerzom z zastępu rolę martwego drewna w lesie. Nauczyłem/am ich, co z tego wynika i jakiego drewna należy używać na ogniska.
- Zorganizowałem/am co najmniej jedną wycieczkę zastępu do jednego z miejsc chroniących przyrodę (obszar Natura 2000, park krajobrazowy, rezerwat, park narodowy). Zaprezentowałem/am walory przyrodnicze wybranego miejsca.
**** Rozpoznaje rośliny i zwierzęta występujące w Polsce. Bierze czynny udział w inicjatywach mających na celu ochronę przyrody.
- Skompletowałem/am biblioteczkę (książki, artykuły, foldery, adresy stron internetowych) o tematyce ekologicznej. Przeprowadziłem/am zbiórkę na temat znaczenia przyrody dla zdrowia człowieka oraz potrzeby jej ochrony przed zagrożeniami cywilizacyjnymi.
- Poznałem/em kilka gatunków roślin i zwierząt zagrożonych wyginięciem w Polsce. Wziąłem/wzięłam udział w akcji na rzecz ochrony gatunków rodzimych (np. akcje reintrodukcji, akcje ochrony płazów migrujących na wiosnę, wyznaczania/monitorowania stref ochronnych, akcji liczenia raków).
- Nauczyłem/am się reagować na typowe działania szkodliwe dla środowiska naturalnego (np. wypalanie traw, wyrzucanie odpadów do lasu, zabieranie dzikich zwierząt, rozpalanie ognia w miejscach zabronionych, niszczenie środowiska, wycinka drzew dziuplastych). Wykazałem/am się przynajmniej raz czynną postawą w obliczu szkodliwych zachowań.
- Zapoznałem/am się z celami i działaniami kilku organizacji ekologicznych. Przez co najmniej pół roku współpracowałem/am z jedną z nich.
Zaloguj się i dodaj opinię