Sprawność harcerska Zoofizjoterapeuta/Zoofizjoterapeutka koni - Nowy SIM
Opis
Sprawność harcerska Zoofizjoterapeuta/Zoofizjoterapeutka koni
Sprawność to zdobyta i udowodniona działaniem umiejętność, którą harcerka lub harcerz potrafi posłużyć się w razie potrzeby. Sprawność dla harcerzy ZHP do przyszycia na mundurze.
Szczegóły:
- obwódki:
- zielona - sprawność dwugwiazdkowa
- czerwona - sprawność trzygwiazdkowa
- czarna - sprawność czterogwiazdkowa
- wysokiej jakości haft
- kontrastowe kolory nici
- średnica: 3 cm
- podkład umożliwiający naprasowanie
- haftowane w naszej składnicy.
Jak nosić?
Na prawym rękawie koszuli mundurowej.
Wymagania i zadania:
** Wyjaśnia, czym jest zoofizjoterapia. Wskazuje na koniu podstawowe struktury kostne i 204 mięśniowe. Przekazuje wiedzę dotyczącą masażu koni. Regularnie rozciąga swoje ciało poprzez stretching.
- Wyjaśniłem/am, czym jest zoofizjoterapia, a także co wchodzi w jej skład, podałem/am kilka przykładów działań zoofizjoterapeuty.
- Wskazałem/am na żywym koniu i nazwałem/am takie struktury jak: czaszka, przebieg kręgosłupa, klatka piersiowa, łopatka, guz krzyżowy, guz biodrowy, guz kulszowy, mięsień najdłuższy grzbietu, mięsień czworoboczny.
- Opowiedziałem/am zastępowi, po co masuje się konie, kiedy można, a kiedy nie można masować, pokazałem/am zastępowi podstawowe chwyty do masaży: głaskanie, uciskanie, ugniatanie, oklepywanie, rozcieranie.
- Dowiedziałem/am się, dlaczego ruch fizyczny jest ważny zarówno u ludzi, jak i zwierząt. Codziennie ćwiczyłem/am stretching, aby utrzymać zdrowie w pojęciu fizjoterapeutycznym.
*** Znajduje zalety i wady masażu. Wykonuje masaż „wzdłuż kręgosłupa”. Wskazuje na koniu poszczególne struktury anatomiczne. Opisuje, czym jest więzadło karkowe i jaką pełni funkcje u koni. Unika własnych kontuzji i rozpoznaje reakcje na ból.
- Zaprezentowałem/am w ciekawej formie zalety i wady: masażu, laseroterapii, magnetoterapii, leczenie ruchem, stretching.
- Wykonałem/am na koniu masaż „wzdłuż kręgosłupa", nauczyłem/am się, kiedy powinien być stosowany.
- Wskazałem/am na koniu poszczególne struktury anatomiczne i je scharakteryzowałem/am: odcinki kręgosłupa w tym atlas, kończyna piersiowa i miednicza (poszczególne kości i stawy), m. płatowaty, m. ramienno-głowowy, m. trójkątny ramienia, mm. pośladkowe, m. czworogłowy uda.
- Opisałem/am, czym jest więzadło karkowe, gdzie leży oraz jakie ma znaczenie w funkcjonowaniu koni.
- Nauczyłem/am się, jak wygląda reakcja na ból oraz jak unikać własnych kontuzji podczas masażu. Oceniałem/am, czy mięsień jest spięty czy rozluźniony.
**** Pomaga podczas zabiegów zoofizjoterapeutycznych. Wskazuje ważne struktury kości i ważniejsze mięśnie. Ocenia prawidłowość kopyt. Przekazuje wiedzę na temat zoofizjoterapii pod kątem bezpieczeństwa ludzi i koni. Pokazuje ćwiczenia stretchingowe wykonywane na koniach.
- Asystowałem/am podczas zabiegów zoofizjoterapeutycznych koni, aktywnie pomagałem/am specjaliście.
- Wskazałem/am i nazwałem/am na koniu ważne struktury kości (np. grzebień łopatki, guz kulszowy i inne), które są wyczuwalne, jak również mięśnie, na których stosuje się chwyty masażu.
- Oceniłem/am u konia prawidłowość kopyt w kontekście fizjoterapeutycznym (np. niska-wysoka piętka, kopyto sztorcowe czy wąska-szeroka strzałka).
- Wytłumaczyłem/am zastępowi, czym jest zoofizjoterapia pod kątem bezpieczeństwa ludzi i koni, zaprezentowałem/am wskazania i przeciwwskazania, zwróciłem/am szczególną uwagę, że osoba ucząca się może wykonywać zabiegi tylko pod okiem specjalisty.
- Przygotowałem/am pokaz ćwiczeń stretchingowych czynnych i biernych bezpiecznych dla laików, nauczyłem/am poprawności wykonywania ćwiczeń z koniem swój zastęp/drużynę. Przy okazji wytłumaczyłem/am, na jaki problem ćwiczenie odpowiada , jakie mięśnie aktywuje oraz na co należy zwracać szczególną uwagę.